Kaupunginvaltuusto

Erkki Virtasen ryhmäpuheenvuoro valtuustossa 17.5.2021

”Arvoisa puheenjohtaja,

Kunnan perustehtävä on tuottaa palveluja. Kaikki muu on sille alisteista; talouskin. Kunnan perustehtävä ei ole alijäämän ja velanoton välttäminen, vaan terveydenhuollon, opetuksen, vanhuspalveluiden verkostojen ylläpidon, kulttuurin ja monen muun tähdellisen asian tuottaminen niin ettei kukaan jää niistä osattomaksi vain siksi, etteivät omat rahat riitä.

Mutta vaikka järjestyksen pitää olla tämä, talous on pidettävä kunnossa. Palveluiden tuotanto ja investoinnit on suhteutettava käytettävissä oleviin voimavaroihin niin, ettei velka kasva kohtuuttomaksi. Tämä edellyttää, että palvelujen tuotanto järjestetään kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti. Palvelualueet eivät saa osaoptimoida vain omaa etuaan, vaan koko kaupungin ja ennen kaikkea kaupunkilaisten edun on oltava etusijalla. Vuosittaisessa tilinpäätöksessä pitää sitten tarkastella, miten tässä onnistuttiin. Miten tämä sujui Kuopion kaupungilta vuonna 2020?

Arvoisa puheenjohtaja! Jos asiaa katsoo vain mekaanisesti kirjanpidon näkökannalta, niin tulos oli hämmentävä. Syntyi 19,2 miljoonaa ylijäämää, vaikka oli budjetoitu lähes saman verran alijäämää. ”Kiitos” – lainausmerkeissä – tästä kuuluu koronaepidemialle ja ilman lainausmerkkejä maan hyvälle hallitukselle, joka kaikista edeltäjistään poiketen ei tehnyt kunnista niistä riippumattoman onnettomuuden maksumiestä. Koronan vaikutuksista Kuopion vuoden 2020 kuntatalouteen onkin aika yleisesti todettu, ettei siitä voi eikä saa tehdä suoria johtopäätelmiä sen paremmin olevaiseen kuin tulevaisuuteenkaan, koska perusongelmat ovat edelleen olemassa.

Näin asia tietysti onkin, mutta tilanne ei ole aivan näin yksiselitteinen. Korona ja sen seuraukset ovat osoittaneet, että ns. taloudelliset realiteetit eivät välttämättä sellaisenaan pädekään. Vaikka EKP ja USA:n keskuspankki ovat suunnilleen painaneet rahaa, ei taloudellista sekasortoa superinflaatioineen ole syntynyt, vaan pikemminkin päinvastoin. Viimeistään nyt on käynyt ainakin se selväksi, ettei julkista velan ottoa voi verrata yksityiseen velan ottoon eikä ottamamme velka ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana ole tullut lastenlapsiemme maksattaviksi, kuten aika usein kuulee populistisesti väitettävän.

Myös se on käynyt selväksi, että kaupungin henkilöstö pystyy toimimaan tehokkaasti ja järjestäytyneesti kriisitilanteessa, jollainen kiistämättä ainakin subjektiivisesti viime keväänä kaupungin hallinnossa vallitsi. Suurin kiitos kuuluu tietysti kentän työntekijöille ja työnjohdolle, mutta olisikohan tapahtunut sellainenkin ihme, että johtavat virkamiehet ja jopa päättäjät onnistuivat tekemään oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.

Sekin lienee tullut selväksi, ettei kaupungin suurin henkilöstöpoliittinen ongelmamme ole kaupungin liian suuri henkilöstömäärä, vaan se, mistä saamme sitä tulevaisuudessa tarpeeksi etenkin sote-palveluihin. Tilinpäätöskokouksissa aina kiitämme vuolaasti henkilöstöä. Teen sen tässä itsekin. Syytä kuitenkin olisi muistaa tämänpäiväiset kauniit puheemme sitten, kun teemme henkilöstöä koskevia todellisia päätöksiä. Teot ratkaisevat, eivät puheet.

Arvoisa puheenjohtaja! Pidin ensimmäisen tilinpäätösryhmäpuheeni tässä valtuustossa tasan 28 vuotta sitten. Sen jälkeen olen pitänyt niitä aika monta. Tämä tulee olemaan niistä viimeinen. Yleensä olen päässyt toteamaan, että paremmin meni, kuin talousarviota tehtäessä pelättiin ja paloiteltiin. Taivas ei pudonnutkaan niskaamme eikä Kuopion talous romahtanut. Yhteenvetona uskallan sanoa, että Kuopio on paremmassa kunnossa kuin 28 vuotta sitten. Arvoisat valtuustotoverit! Kun teistä aika moni uskoakseni tätä työtä jatkaa ensi kaudella, niin huolehtikaa siitä että se on jatkossa vielä parempi. Ja pitkää huolta erityisesti siitä, että heikoimmista pidetään huolta. Se on meidän kaikkien tehtävä.”

Erkki Virtanen, Kuopion kaupunginvaltuuston kokous 17.5.2021