Kaupunki

Maksuton ehkäisy on tärkeä tasa-arvoteko!

Kaupunginvaltuutettu Soile Sirkka edusti tänään Kuopion vasemmistoa maksuttoman ehkäisyn säilyttämisen puolesta järjestetyssä mielenosoituksessa Kuopion torilla.

Soile Sirkan puheenvuoro kuului seuraavasti:

”Vasemmiston arvomaailmaan kuuluu vahvasti muun muassa vapaus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo. Näiden arvojen puolesta olemme tänään kokoontuneet yhteen osoittaaksemme, että me välitämme. Maksuton ehkäisy on tärkeä erityisesti nuorille itsemääräämisoikeuden toteutumisen mahdollistajana. Jokaisella kuopiolaisnuorella tulee olla jatkossakin oikeus päättää omasta kehostaan ja saada seksuaaliterveyspalveluita. Ehkäisy on oikeus ja todella tärkeä osa yksilön päätösvaltaa.

Maksuttoman ehkäisyn eväämisellä emme saavuta säästöjä, vaan tapahtuu juuri päinvastoin. Luopumalla maksuttomasta ehkäisystä lisäisimme eriarvoisuutta nuorten välillä. Turvallinen ja sen myötä myös nautinnollinen seksi ei saa olla taloudellinen kysymys. Nuorten maksuttomalla ehkäisyllä on saavutettu hyötyjä niin yksilö- kuin kuntatasolla.

Maksuttomalla ehkäisyllä on saatu vähennettyä seksiteitse tarttuvien tautien ja raskaudenkeskeytysten määrää. Turvallisen seksin harrastaminen ja perhesuunnittelu eivät saa muodostua taloudelliseksi haasteeksi ja lisästressin aiheuttajaksi jo muutoinkin vaativassa yhteiskunnassa eläville nuorille.

Vasemmisto on ollut maksuttoman ehkäisyn puolella ja puolesta puhujana jo pitkään ja tulemme olemaan sitä jatkossakin.”