Hyvinvointialue

Mielipidekirjoitus: Hyvinvoivat työntekijät ovat hyvinvointivalueen tärkein voimavara

Arvoisat hyvinvointialueemme johtajat. Tärkein voimavaramme hyvinvointialueella ovat hyvinvoivat työntekijät.

Iso osa työntekijöiden hyvinvointia on saada suunnitella omat työvuoronsa (SS 9.12.).

Työn, perheen ja opiskelun yhteensovittaminen autonomisen työvuorosuunnittelun kautta antaa edes pienen mahdollisuuden suunnitella elämää.

Elämä ei ole pelkkää työtä!

On toki työntekijöitä, jotka eivät halua suunnitella työvuorojaan, ja se heille suotakoon. Antakoon koneen tehdä työvuorot heille.

Suurin osa kuitenkin haluaa suunnitella työvuoronsa elämäntilanteensa mukaisiksi. Sekin mahdollisuus on annettava, eikä sitä saa mahtikäskyillä poistaa.

Jos te mietitte säästävänne (SS 10.12.) automaattisella, koneella tehtävällä työvuorosuunnittelulla, olette enemmän kuin väärässä. Työn ja elämän yhteensovittamisella, kuten työvuorosuunnittelun avulla, jaksamiseen liittyvät sairauspoissaolot vähenevät. Tällä tavoin säästetään moninkertaisesti enemmän kuin automaattisella, työntekijää kuulemattomalla työvuorojärjestelyllä.

Antakaa työntekijöiden päättää, miten he haluavat työvuoronsa suunnitella. Se ei ole johtajilta pois, ja se lisää hyvinvointia työntekijöiden keskuudessa. Teidän ei tarvitse olla huolissaan asiakkaista ja potilasta. Teidän on oltava huolissanne työntekijöistä, jotka pitävät huolen asiakkaista ja potilasta.

Ohje on ilmainen.

Heikki Korppi