Hyvinvointialue

Mielipidekirjoitus: Mistä saadaan lisää työntekijöitä tarpeeseen, jonka työntekijämuutos tuo tullessaan?

Meillä Pohjois-Savon pelastuslaitoksen ensihoitajilla koittaa ensi vuoden alussa uusi aika, kun aloitamme historiallisesti uudessa työaikarytmissä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sairaanhoitopiirin ensihoitajilla ei muutu mikään ja pelastuslaitoksen ensihoitajilla muuttuu kaikki paitsi hätäkeskukselta tulevat ensihoitotehtävät.

On toki hienoa, että työaika on kaikilla Pohjois-Savon ensihoitajilla sama, ja kun työvuorojen määrä vuodessa vähenee, samalla toivottavasti jaksaminen työssä parantuu.

Mutta miksi ihmeessä kaikki tehdään ilman siirtymäaikaa? Mistä saadaan lisää työntekijöitä, joita työaikamuutos tuo tullessaan – arviolta 15–16 uutta ensihoitajaa? Sijaispankista löytyy jokunen ensihoitaja Pohjois-Savon alueelta, mutta jos kaikki sijaiset vakinaistetaan, mikä sinällään hyvä asia, niin kuka silloin sijaistaa?

Kuopion kaupungilla on ollut tapana ottaa Suomen Pelastusalan ammattilaiset ry (SPAL ry) mukaan neuvotteluihin, kun on puhuttu palomiesten asioista, työsuhteista ja työaikakorvauksista. Näin on toimittu riippumatta siitä, onko neuvotteluoikeutta tai pääsopijajärjestön titteliä.

SPAL:lla on pitkä kokemus palomiesten ja myös ensihoitajien asioiden hoitamisesta, ja Kuopion kaupungin neuvottelupöydässä heidän asiansa on tullut kuulluksi. Nyt hyvinvointialueella ovi neuvottelupöytään on sulkeutunut. Muiden liittojen edustajat päättävät myös SPAL:n jäsenien asioista. Tämähän olisi sama kuin SPAL neuvottelisi sairaanhoitajien työehdoista KYSillä, ja esimerkiksi Tehy ei edes pääsisi neuvottelupöytään.

Yhteistyöstä tulee todella vaikeaa, kun hyvinvointialueen neuvottelupöydässä ei kohdella kaikkia liittoja yhdenvertaisesti. Yhteistyötä tarvitaan entistä enemmän ja paremmin tilanteessa, jossa muutokset ovat välttämättömiä, ja ne tulevat, halusimme tai emme.

On muistettava, että pelastuslaitoskin on mukana sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen muutoksessa.

Heikki Korppi
Eduskuntavaaliehdokas