Aluevaalit

Toimivat sotepalvelut kaikille, ei harvoille!

Aluevaalit, sotevaalit, hyvinvointialueet, aluevaltuusto, aluevaltuuston valtuutetut..?

Sote-uutistus
Uudistuksen myötä perusterveydenhoito, erikoissairaanhoito ja sosiaalipalvelut yhdistetään. Uudistuksen tavoitteena on mm. parantaa palvelujen saatavuutta, kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti, vastata ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin sekä hillitä kustannusten kasvua.

Hyvinvointialue
Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta. Kuopio kuuluu Pohjois-Savon hyvinvointialueeseen.

Aluevaltuusto
Aluevaltuusto käyttää Pohjois-Savon hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa. Pohjois-Savon aluevaltuustoon kuuluu 69 valtuutettua. Valtuuston toimikausi on neljä vuotta.

Aluevaalit
Aluevaaleissa valitaan Pohjois-Savon hyvinvointialueen aluevaltuusto. Aluevaaleista puhutaan myös sotevaaleina. Aluevaalit järjestetään 23.1.2022. Ennakkoäänestysaika on kotimaassa 12.-18.1.2022.

Vasemmistoliiton sotevaaliohjelma

Tulevissa sotevaaleissa päätetään, miten ja kenen ehdoilla palvelut rakennetaan ja minkälaisin ehdoin työtä tehdään. Me haluamme, että jokainen voi varallisuuteen katsomatta olla terve ja voida hyvin. Haluamme, että jokaisella työntekijällä on hyvät ja reilut työolot ja että heidän palkkansa riittää elämiseen. Toimivat sote-palvelut kaikille, ei harvoille!
Vasemmistoliiton sotevaaliohjelma