Kunnallisjärjestö

Uuden puheenjohtajan Heikki Korpin tervehdys

Vasemmistoliiton Kuopion kunnallisjärjestö valitsi eilen uudeksi puheenjohtajakseen 1.1.2022 alkaen Heikki Korpin. Sihteeriksi kokous valitsi Sakari Laitisen. Onnea Heikki ja Sakari!

”Meillä on selkeä yhteinen visio; terveyspalvelut kaikille, ei harvoille! Vahvat ja laajat julkiset terveyspalvelut ovat se pohja, jonka päälle on hyvä rakentaa hyvinvointialuetta.”

Heikki Korppi

Heikki Korppi on 52-vuotias ensihoitaja, Ay-aktiivi ja Tehyn Kuopion ammattiosasto ry:n puheenjohtaja.

Heikki Korppi astuu puheenjohtajan saappaisiin tarmoa täynnä. Hän iloitsee Kuopion vasemmiston hienosta ja aidosti monipuolisesta porukasta. Heikki on valmis tekemään töitä tärkeiden asioiden puolesta. Lue Heikin pohdintoja alta.

Heikki Korppi (vasemmalla) ja Sakari Laitinen

Rohkeus lähteä kunnallisjärjestön puheenjohtajaksi toki mietitytti viime kuntavaalien tappion myötä Kuopiossa. Päätös oli kuitenkin lopulta helppo, kun tiesin, miten mahtavan monipuolinen ja osaava porukka Kuopion vasemmiston ”joukkue” on. Töitä puheenjohtajalle toki riittää. Kuinka saada meidän huikea tietotaito äänestäjille tiedoksi, kun seuraavat vaalit ovat aivan nurkan takana? Onneksi meillä vasemmistossa asioita ei tarvitse tehdä yksin. Töitä on hartiavoimin tiedossa, mutta töitähän me duunarit olemme aina osanneet tehdä! Ei pelota!

Meillä on selkeä yhteinen visio; terveyspalvelut kaikille, ei harvoille! Vahvat ja laajat julkiset terveyspalvelut ovat se pohja, jonka päälle on hyvä rakentaa hyvinvointialuetta. Mukaan tarvitaan niin yksityisen kuin kolmannen sektorin antamat terveyspalvelut. Kukaan palveluntuottajista ei pysty tuottamaan terveyspalveluja yksin, mutta kaikilla ei ole varaa yksityisille palveluille eikä kaikilla ole työterveyshuollon palveluita! Myös palveluiden saatavuus pienemmillä paikkakunnilla on taattava, jotta pienemmätkin kunnat pysyisivät hyvinä paikkoina asua ja elää. Palveluiden sisältöä pitää vaan tuottaa sen mukaan, mitä tarvitaan. Jos paikkakunnalla ei esimerkiksi ole paljon lapsia, ei neuvolatoimintaa tarvitse olla joka päivä. Lääkäripalvelut, hoitajien vastaanotot sekä pelastuksen ja ensihoidon palvelut on kuitenkin oltava nopeasti ja lähellä saatavilla.

Olen toiminut Suomen suurimman hoitoalan liiton Tehyn ammattiosaston puheenjohtajana kohta 6 vuotta. Tämä aika on antanut laajat tiedot Kuopion terveyspalveluiden tilasta kokonaisuutena. Ruohonjuuritason työntekijänä on nähnyt niin hoitajien työtaakan tuskan kuin hoitotyön johtajien taistelun työntekijäpulaa vastaan. Resursseja siirtämällä ei palveluja paranneta, ei edes saada kuntoon. Kasvukuntana Kuopio tarvitsee paljon lisää hoitajia ja lääkäreitä, se maksaa, mutta siihen on ollut jo vuosia aikaa varautua. Vaaditaan tekoja, ei kauniita puheita. Hoitaja-/lääkäripula ei ole voinut tulla kenellekään yllätyksenä. Hoitoalan työolot on saatava kuntoon ja palkkaus kilpailukykyiseksi. Meillä ei ole varaa menettää enää yhtään hoitajaa. Nämä naisvaltaiset alat ovat korvaamattomia yhteiskunnalle.

Ihmisten eteen on tehty paljon työtä. Yksi esimerkki tästä työstä on Laura Meriluodon (vas.) ja Iiris Asikaisen (sd.) tekemä valtuustoaloite neuropsykiatrisen ns. Nepsy-tiimin perustamisesta. Jos Kuopion valtapuolueet olisivat ottaneet tämän huomioon jo kaksi vuotta sitten, ei tilanne olisi päässyt näin huonoon kuntoon. Nyt toiset puolueet yrittävät ottaa kunnian parannuksista, mutta onneksi ihmiset eivät näihin sumutuksiin mene. Toki hyviä päätöksiä, mutta liian myöhään ja yllättävästi näyttävä tiedotustilaisuus näin vaalien alla. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei ollenkaan.

Meitä pidetään vihervassareina, sellaisia me olemmekin. Tähän joukkueeseen kuuluu todella monipuolinen jäsenistö. Meitä on nuorista ikäihmisiin, miehiä ja naisia sekä muunsukupuolisia tai sukupuolettomia, kasvissyöjistä lihansyöjiin, on keski-ikäisiä makkaranpurijoita ja päivittäisiä parsanrouskuttajia, polkupyörillä polkevia ja autolla krusailevia sekä julkisilla kulkuvälineillä kulkijoita. Kaikki samanarvoisia ja yhtä tärkeitä, eikä meillä ole vastakkainasetteluja. Olemme huolissamme ilmastonmuutoksesta ja Kuopionkin on hyvä olla vihreän teknologian kehityksen kärjessä. Siihen investoimalla saadaan myös tuottoja, siis rahaa!

Heikki Korppi
Vasemmistoliiton Kuopion kunnallisjärjestön puheenjohtaja 1.1.2022 alkaen